«Noen venter på deg hjemme»

Det var budskapet fra både prosjektdirektøren og entreprenørene for nytt sykehus i Drammen da prosjektet var samlet for en sommermarkering med fokus på HMS.

Publisert 04.07.2022
Sist oppdatert 16.01.2023
​Over 300 mennesker var samlet ved byggeplassen denne fine sommerdagen. Hensikten med sommermarkeringen var å takke alle på byggeplassen for den gode innsatsen, og samtidig minne alle på hvor viktig det er å tenke sikkerhet på byggeplassen. Entreprenører, ansatte i byggherreorganisasjonen til Helse Sør-Øst og ansatte fra prosjektorganisasjonen til Vestre Viken møtte opp til strålende sol, grillmat og kake.
– På en byggeplass med så stor aktivitet er det alltid risiko. Det er fare for at noe går galt, og det vi er mest bekymret for er at noen skal bli skadet ... Husk: Noen venter på deg hjemme, sa prosjektdirektør Arnstein Hodne.​
Se bilder fra dagen

​HMS-kampanje på byggeplass

Setningen «Noen venter på deg hjemme» skal gjentas på byggeplassen fremover og vil være en del av en kampanje hvor målet er at alle hele tiden skal ha sikkerhet øverst på agendaen.

Representanter fra AF Gruppen, HENT og Marthinsen & Duvholt stod samlet med byggherren i sine taler hvor de snakket om viktigheten av godt sikkerhetsarbeid på byggeplassen.

I noen av talene ble det blant annet sagt:​

– Noe av det viktigste vi gjør er å bry oss om hverandre – Si ifra dersom du ser en farlig eller usikker arbeidsoperasjon! Noen venter på deg hjemme, og sammen skal vi jobbe for en trygg og sikker arbeidsplass», sa Anders Gørrisen, HMS-leder i Marthinsen & Duvolt.

På vegne av AF Gruppen hadde HMS direktør Olav Aune et viktig budskap:

– Våre håndverkere har god erfaring og kompetanse til å identifisere farer og risiko, dette utgjør en svært viktig ressurs i det totale sikkerhetsarbeidet vårt.

Både ledere og håndverkere må tenke; ser du det så eier du det – men går du forbi det så aksepterer du det, sa Aune.
– Som dere skjønner er vi alle opptatt av de samme verdiene og målsettingene om at vi skal ha en trygg arbeidsplass. Vi skal hver dag ha som målsetting at vi skal kunne gjennomføre arbeidet uten skader og uhell, sa prosjektdirektør Hodne.
Tre år igjen
Nytt sykehus i Drammen vokser til for hver dag som går:
­– Vi er glade for å se at det er god fremdrift på byggeplassen og vi ser nå det nye bygget som reiser seg. Vi har passert tiden hvor befolkningen i Drammen spurte om det blir det blir noe nytt sykehus. Nå spør de når det åpner. Her skal det komme et helt nytt områdesykehus for somatiske pasienter og psykisk helsevern og rus, sier Hodne.
Det er stor produksjon på poliklinikkbygg og behandlingsbygg, og råbyggsarbeider for sengebygget har startet. Servicebygget har også kommet et godt stykke.

Grunnarbeidene for de tre byggene til psykisk helsevern og rus er godt i gang, og til høsten starter støpning av bunnplate til byggene. Arbeidene med adkomstbygget starter også etter sommeren.

Det vil være produksjon på byggeplassen i hele sommer, og fremover vil det bare bli mer og mer aktivitet.
– Takk for innsatsen så langt. Jeg ønsker dere alle en fin sommer, både dere som skal ta ferie, men ikke minst de som skal holde aktiviteten i gang på byggeplass, avsluttet Hodne.​