Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
logo Helse Sør-Øst

Evaluering er viktig for å sikre kvaliteten

8. Evaluering

Vi evaluerer for å lage bedre opplæring!

Hva du ønsker å evaluere er med på å bestemme hvordan du gjennomfører evalueringen, og hvilke type spørsmål du ønsker svar på. Derfor finnes det ikke en "one size fits all"- evaluering.

Evaluering krever at du har tid til å bearbeide resultatene, og å gjøre tiltak og justeringer ut i fra tilbakemeldingene. 

Grafisk brukergrensesnitt, applikasjon, chat eller tekstmelding
Vi evaluerer for å bli bedre. Du kan selv opprette evalueringsskjema i Forms.

Hensikt

Det må ligge en hensikt til grunn for at du velger å bruke tid på å evaluere. I Helse Sør-Øst evaluerer vi for å bli bedre.

Hensikt med evaluering kan være 

  1. å perfeksjonere opplæringen
  2. å måle de ansattes kunnskapsnivå og/eller adferds- og holdningsendring

Hva skal du evaluere?

  1. Vil du måle deltakerens læring, det vil si i hvilken grad deltakeren nådde læringsmålene, kan en kunnskapstest være hensiktsmessig. 
  2. Atferd kan evalueres ved observasjon eller selvrapportering. 
  3. Holdninger kan evalueres ved hjelp av selvrapportering, spørreskjema eller intervju.

Dersom du i stedet vil måle om tiltaket har hatt effekter på virksomheten, for eksempel på behandlingskvalitet, må du velge andre tilnærminger. Det kan være kundetilfre

dshetsmålinger, medarbeiderundersøkelser og andre målinger. Disse knyttes tett mot effektmålet for tiltaket.

Hvem skal bruke evalueringen?

Du må definere hvem som skal ha evalueringsrapporten. Det vil si deg noe om hvordan evalueringen

skal gjennomføres, og hvilken innfallsvinkel den skal ha.

Noen spørsmål og resultater er relevante for kun deg som opplæringsansvar

lig, mens andre er mer relevante for eksempelvis organisasjonen og toppledelsen. Dette vil også styre detaljnivået til evalueringen din. 

Modeller for evaluering

Du kan bruke Kirkpatrick som evalueringsmodell[1]. Han stiller fire spørsmål som evalueringen kan gi svar på:

  • I hvilken grad likte deltakerne opplæringstiltaket?
  • I hvilken grad var opplæringstiltaket lærerikt?
  • I hvilken grad påvirket opplæringstiltaket måten deltakerne jobber på?
  • I hvilken grad fikk opplæringstiltaket effekt på virksomhetsnivå?

Du kan også evaluere opplæringstiltaket opp mot MAKVIS:

  • Motivasjon: I hvilken grad var tiltaket motiverende?
  • Aktivisering: I hvilken grad var tiltaket aktiviserende?
  • Konkretisering: I hvilken grad var tiltaket konkretisert?
  • Variasjon: I hvilken grad var tiltaket variert?
  • Individualisering: I hvilken grad var tiltaket tilpasset målgruppen
  • Sosialisering: I hvilken grad var det lagt opp til samarbeid?

TIPS

Evaluere seg selv gjennom refleksjonslogg

Loggskriving som aktivitet i en læringsprosess kan være en god hjelp til refleksjon. Hensikten er læring og ikke rapportering. Refleksjonslogg skrives med utgangspunkt i:

  1. Faglig refleksjon:
    Hva lærte jeg?
    Hva er det viktigste jeg har lært?
    Hvilke spørsmål jeg sitter igjen med?
    Er det punkter jeg stiller meg kritisk til? 

  2. Prosessrefleksjon/metarefleksjon:
    Hvordan har prosessen vært?
    Hvordan gikk samarbeidet med de andre?
    Er jeg tilfreds med mine bidrag?
    Er det noe jeg/vi burde gjort annerledes?  

[1] Donald L Kirkpatrick (1994). Evaluating Training programs: The four levels. San Francisco: Berrett-Koehler.

 

Sist oppdatert 12.09.2024