Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
logo Helse Sør-Øst

1. For deg som vil raskt i gang

Her finner du hurtigguider

Hva er en hurtigguide?

En hurtigguide gir deg tips til hvordan du best kan lykkes med å lage din undervisning. Her får du også tips til verktøy du laste ned og fylle ut, og du vil få lenker til relevante kapitler i veilederen.

Denne siden vil utvides med flere hurtigguider.

Lungelege Frode Gallefoss har i årevis undervist pasienter og pårørende. Han er god på planlegging, men aller best er han når han klarer å tilpasse undervisningen til de som sitter foran ham.

Hør legens erfaringer i denne filmen.

Du som underviser, kan sikkert stoffet godt, men før du begynner å øse din kunnskap over deltakerne, tenk på dette sistatet:

"Ett spørsmål stilt, er mer verd enn 10 spørsmål besvart"

Du finner også mange gode tips her om hvordan du kan gå fram i planleggingen for å lykkes med undervisningen.

Hva vinner du?

  • Mennesker lærer best når de deltar i undervisningen
  • Motiverte deltakere 

Det er nemlig ikke sånn at når du har sagt noe, vil tilhørerne ha lært det. 

Vi skal snart vise deg hvordan du bruker Mentimeter. Med det verktøyet vil du kunne aktivisere deltakerne og sette hjernecellene deres i sving med problemløsing

Det er mange måter å involvere tilhørerne din på

  • Still spørsmål for å kartlegge tilhørernes bakgrunn
    • Hva kan de fra før? 
    • Hvor kommer de fra?  
    • Hva ønsker de å lære? 
  •  
  • Tilpass innholdet i presentasjonen underveis etter hva tilhørerne svarer. 
  • Vis resultatene av brainstorming eller idemyldring i en ordsky eller liknende. 
  • Tilhørerne kan se hva de andre har tenkt og snakket om. 
  • Lag små quizer eller avstemminger for å understreke poengene i fremstillingen din. 
  • Sjekk hva tilhørerne har fått med seg underveis ved å stille dem spørsmål. 
  • Åpne opp for spørsmål fra salen, slik at tilhørerne får svar på det de lurer på. 

Resten av denne hurtiguiden får du i Mentimeter  slik at du kan se hvordan det virker.

Klikk på bildet for å åpne den på PC, bruk QR-koden og se den på mobilen.

QR-kode

Du kan også se eksempel på bruk av Mentimeter på siden Velg engasjerende metoder

 

Kort oppsummert

  • Hold det enkelt: Fokuser på klarhet og unngå tettpakkede lysbilder
  • Visuell appell: Estetiske lysbilder øker engasjementet, men estetikken bør ikke overskygge innholdet. 
  • Øv! Jo mer kjent du er med presentasjonen, desto jevnere vil den gå. Test den på en kollega
  • Engasjer: Aktiviser og interager med publikum for å holde dem interessert. 

PowerPoint hurtiguide
- lag en presentasjon som blir husket

1. Planlegg Presentasjonen

  • Definer målet ditt - hva ønsker du å oppnå?  
    Bestem hovedbudskapet

2. Lag en disposisjon

  •    Start med en introduksjon som fanger oppmerksomheten. 
  •    Del opp hovedpunktene dine i klare, konsise seksjoner. 
  •    Avslutt med en klar oppsummering og en oppfordring til handling, hvis aktuelt. 

3. Velg en lysbildemal

  • Bruk en profesjonell og konsekvent mal på alle lysbildene.
    Foretakene har egne maler du finner i programmet for PowerPoint under fil /ny

4. Forenkle lysbildene

  • Begrens tekst til nøkkelpunkter og bruk stikkord.
  • Følg 6x6-regelen: ikke mer enn seks stikkord per lysbilde, hver med seks ord eller mindre.  
  • Bruk skriftstørrelse 32 eller større, men sjekk ut hvor din presentasjon skal vises, hvordan er rommet, hva ser deltakerne? Kan det hende du må unngå å skrive for langt ned eller for langt opp? I kapittelet om engasjerende metoder kan du se tips om dette under PowerPoint

  5. Bruk visuelle elementer riktig

  • Ha en klar mening og mål med det du setter inn av bilder.
  • Bruk ikoner og infografikk for rask forståelse.
  • Unngå å fylle lysbildene med for mange visuelle elementer. 
  • Det er bedre å samle bilder enn å spre dem rundt på lysbildet

Bruk bilder med god kvalitet og som du har rettigheter til å dele. Du kan få bilder lastet ned fra bildebanker. Koordinator i ditt foretak kan hjelpe deg her.

6. Konsekvente designelementer

  • Bruk et konsekvent fargetema og skrifttyper. 
    Holder du deg til foretakets skrifttyper,Calibri og Garamond, er du i sikkerhet.
  • Oppretthold justering og avstand i tekstbokser for et rent utseende
  • Sørg for tekstkontrast mot bakgrunnen for lesbarhet. 
  • Aldri sort på rødt, det kan ikke fargeblinde se, og ikke vi andre så godt heller

7. Legg til innhold

  • Skriv klart og konsist.
  • Unngå ulike skrifttyper og hold deg helst til én farge.
  • Et sitat er fint i en annen font og ev. i kursiv. Bruk gjerne ett helt lysbilde på det.

8. Legg til multimediaelementer

  • Inkluder videoer og lydklipp for å variere og styrke læringsutbytte
  • Bruk animasjoner sparsomt for å fremheve poeng uten å distrahere

9. Gjennomgå og forbedre

  • Les korrektur, les bakfra for lettere å oppdage stavefeil
    Har du sørget for konsistens i skriftstørrelse, farge og layout?

10. Øv og be om tilbakemelding 

  • Øv på presentasjonen flere ganger.
    Juster innhold basert på tilbakemeldinger fra øvingene for å øke klarhet.

  • Ta tiden - holder du rammen?
    Ha alltid en plan klar for å avslutte når du må avslutte så du kan hoppe til siste lysbilde.

11. Presenter med selvtillit   

  • Ha alltid målet med presentasjonen i tankene
  • Bli kjent med innholdet utover lysbildene. Lysbildene publikum skal se, skal ikke være manuset ditt!
  • Vær forberedt på å svare på spørsmål og utdype poeng. 

12. Engasjer publikum

  • Hold øyekontakt og bruk gester for å understreke poeng.Ha en spørrende stil, det vekker nysgjerrighet på hva du skal si
  • Er din presentasjon for full og uleselig, vil ikke folk høre hva du sier eller se på deg, de vil prøve å lese alt som står

13. Kontroller utstyr der du skal holde presentasjonen

  • Før du bygger presentasjonen bør du forvisse deg om hvordan rommet er og hvor stor skjerm du har. Det kan påvirke synlighet.
  • Om du kan, vær koblet til nettverket med kabel, ikke bare trådløst nett, for å sikre stabilt nett.
  • Test alt utstyr på forhånd.
  • Ha en backup-plan for tekniske problemer (f.eks. utskrevne notatark fra presentasjonen).

Ved å følge disse trinnene, vil du kunne lage en god og effektiv PowerPoint-presentasjon som fanger publikumets oppmerksomhet og formidler budskapet ditt klart.  

Smarte kapitler å ta en kikk på

Lag gode læringsmål  

Sikre at du treffer målgruppen 

Velg engasjerende metoder - ( gjør powerpoint engasjerende!)

Maler for nedlastning

 

Lysbilde fra presentasjon som viser to tekstblokker på hver side av et bilde som er veldig uskarpt
Et eksempel på lysbilde brukt i undervisning
Hva tror du mottaker ser på først i lysbildet over?

Hvis det er bildet, hvor mye har du sagt før mottaker er klar til å lytte på hva du har å si? 

Hvordan kan lysbildet forbedres?

Vi har erstattet lysbildet med 2 lysbilder for å sikre bedre formidling og mulighet for mottaker å henge med. 

Lysbilde med tekst og bilde av et barn som er forskrekket og holder hendene på hver side av ansiktet
Forbedret versjon del 1

Teksten i lysbildet er designet så mottaker raskt skal se disposisjonen til det som kommer og forstår nivåene i informasjonen.

Bildet er skarpt og ikke til pynt. Gutten er en markør på hvem det snakkes om.

Det er mye tekst på lysbildet, - hva kan du gjøre?

Dersom du lar punktene komme gradvis ( vha klikk), vil teksten ikke konkurrere om oppmerksomheten til det du sier.

Du kan også velge å puste før du snakker, vis lysbildet, ta pause så folk kan ta inn teksten, så begynner du! Da har du gitt mottakerne mulighet til å få oversikt over hva du skal ta opp, uten at de mister hva du skal si.

Tekst
Forbedret versjon del 2

Dette lysbildet fungerer som en avslutning på det du akkurat har sagt. 
Kan det stå alene - uten snakk, ev. bruk responsen i publikum ( latter? nikk mm) og gi din kommentar.  

 

Tekst
Kan dette virke enda bedre enn lysbildet over?

 

Kan dette lysbildet være avslutningen i steden - eller bør det kommer før hovedlysbildet med punktene?
Du må bestemme deg for hva som er viktigst - mulighetene er mange


Hva kan vi vinne på å bytte ut lysbilde 2?

  • Det vil skape et brudd med presentasjonen slik at mottaker våkner
  • Det er en større grad av humor i det, huskes lettere
  • Det er ikke gjenbruk av gutten i lysbildet foran, altså vi får ikke følelsen å ha sett det før, samtidig kan gjenbruk også fungere, særlig når gutten selv begynner å snakke

Se etter respons, liten eller stor i publikum, den kan gi deg verdifull informasjon om du bør understreke, spørre om de forstår ol.

Da er du ikke alene,

og du har sikkert sett mange eksempler på hvordan du IKKE bør gjøre det.

 

Her er guiden for deg som vil holde webinar som folk blir engasjert av

  1. Hvis du ønsker å engasjere deltakerne mye,  kan du la publikum bla i presentasjonen din når du presenterer. Da må du bruke PowerPointLive som krever at presentasjonen din ligger i Teams. (onedrive)

    Skjermbilde - dele Power point live
    Du deler en Power Point fra Teams-vinduet ved å klikke på del-knappen og rulle nedover i Del innhold-vinduet til du ser overskriften Power Point Live. Der vi du se siste brukte presentasjoner. Legg til ny ved å åpne presentasjonen fra dine filer i Onedrive, eller åpne en presentasjon fra aktuell plassering i filer i Teams.


    Fordelene med PowerPointLive er flere, du ser alt på én skjerm. Du kan se hva de andre ser av det du delere fordi dette markeres med rød ramme. 

    se videoveiledning for hvordan du bruker PowerPointLive

  2. Skal du dele presentasjonen fra egen PC, øv på dette - inviter noen til testmøte, for du vil aldri selv se akkurat hvordan det er å være mottaker..

    Bruker du to skjermer er det enklere å dele på en ryddig og oversiktlig måte. Du kan ha møtet på en skjerm, og det du deler på den andre.

    Dele presentasjon fra egen PC:

    En kvinne som holder opp et fredstegn
    Dele-knappen finner du øverst i Teamsvinduet. Det du deler vil ha en rød markering ytterst på skjermen. Når du har delt, stopper du deling på samme knapp. Da er den rød og vises som et kryss og det står "stopp deling" under. Så her kan du ikke gå feil. Teams utvikler seg stadig og nå får du gjerne en mye større knapp for "stopp deling" i en ekstra verktøylinje ( som dukker opp når du deler) øverst i vinduet.

    En person som ser på en skjerm
    Dele skjerm eller vindu?

    Deler du skjerm, ser alle det som du ser på skjermen som da vil ha en rød markering ytterst på skjermen.
    Deler du vindu, vil vinduet du deler få en rød markering og denne måten å dele på gir deg mer kontroll over hva deltakerne får lov å se, men det kan være krevende om du bare bruker én skjerm.

    Det fine med å dele akkurat Power Point i Live, er at funksjonen gjør at deltakerne kun ser presentasjonen og du ser en rød markering. Alt utenfor markeringen, ser bare du. Det gjør det lettere å dele når du bare har en skjerm.

    Grafisk brukergrensesnitt, applikasjon, nettsted
    Her er det viktig at du lukker alle faner og programmer du ikke skal vise! Det gjør det lettere for deg å finne riktig vindu!

    Det er sååå kipt for deltakerne å se presentasjonen i notatmodus.
    Gjør dette:
    1. Sett presentasjonen i presentasjonsmodus
    2. Velg vindu
    3. Du har nå fått to vinduer som er din presentasjon
    4. Markere det vinduet som heter lysbildeframvisning
    5. Del!

    Voila

    I bildet over ser du at det ikke er noe godt navn på presentasjonen. Navngir du den etter tema du skal snakke om , blir det enda bedre!

    HJELP:  Jeg deler presentasjonen og får ikke klikket meg fram i presentasjonen? Det kan skyldes at vinduet med din presentasjon ikke er aktivt. Aktiviser ved å klikke midt i lysbildet, nå kan du styre presentasjonen. 

    Sjekk at deltakerne ser de du deler. Ingenting er så frustrerende for deltakere som å høre på en som viser til ting vi ikke ser.

  3. Lær deg å veksle mellom å dele presentasjonen og å fylle hele skjermen med deg selv - se i kamera, slik at du kan få kontakt med publikummet ditt!

  4. Stort publikum - gjør det engasjerende;
    Legg inn refleksjonsspørsmål til det du snakker om på skjermen, og be deltakere om å svare i chat, da kan det være lurt å ha en medhjelper som leser chat og trekker ut viktige spørsmål du kan ta i plenum 

  5. Få deltakere - gjør det engasjerende;  Utfordre deltakerne til å ha på kamera og delta ved å rekke opp hånden. 

  6. Lær deg å bruke grupperom i Teams, du ser knappen Rom i verktøylinja i Teams
    Teams deler inn deltakerne i mindre grupper som kan få en oppgave å drøfte sammen - sørg for klar og tydelig oppgave som du legger i chatten - for den kan alle se fra grupperommene, din presentasjon forsvinner når folk deles inn i grupper, for da ser de gruppas medlemmer og ev. det noen av dem deler.

Også for et webinar er det kjempeviktig at du setter et mål for hva du vil oppnå og hvordan du best når målgruppen med det innholdet du vil presentere.

Ikke hopp over å definere tydelig hva som er hensikten og målet med presentasjonen din!

Se hurtigguide for bedre powerpoint ( annen nedtrekksmeny på denne siden)

Se læringsmål for tips.

Lykke til!


Savner du en hurtiguide? Send oss en melding

Sjekk Verktøy i kapittel 10 for maler du kan laste ned

Sist oppdatert 20.09.2024