3. Hvem er målgruppen din?
Gjør deg kjent med målgruppens forutsetninger for å lære
Innsikt i målgruppen og deres forutsetninger er viktig for å nå målene med opplæringen. Målgruppen kan eksempelvis bestå av helsepersonell og spesifikke yrkesgrupper, pasienter- og pårørende og/eller studenter. Noen ganger er målgruppen homogen, mens andre ganger er den mer sammensatt. Det er uansett viktig å tenke over forhold som nevnt under:
- Hva kjennetegner deltakerne?
- Hva vet du om gruppens sammensetning når det gjelder alder, jobb, kompetansenivå, erfaringer, forventninger og motivasjon?
- Hva er deltakernes læringsbehov?
- Hva trenger deltakerene å lære om temaet for å ha tilstrekkelig kompetanse til å utføre jobben best mulig?
Tips
Det kan være lurt å foreta en liten kartlegging av deltakerne på forhånd, slik at du blir forberedt på hvem de er, og hva de kan. Du kan for eksempel sende dem noen få spørsmål på epost i forkant av undervisningen.
Hvordan lærer målgruppen din?
Figuren nedenfor illustrerer ett syn på våre læringsforutsetninger. Her legger man sterk vekt på viktigheten av det sosiale ved læringssituasjoner.
Det var psykologen Lev Vygotsky som først presenterte dette, og det han kaller for den nærmeste utviklingssonen (også kalt den ‘proksimale’ i litteraturen). Som illustrert i figuren, er sonen det område som ligger forbi hva du kan klare selv, men beskriver altså potensialet for læring dersom du får støtte av for eksempel en kompetent kollega eller et faglig forbilde. Hen kaller Geroge Herbert Mead, amerikansk filosof og sosiolog, for den “signifikante andre”.
Vi har altså rom for å lære mer i samarbeid med, og ved hjelp av andre, enn hva vi ville mestret på egenhånd. Etter hvert som kompetanse bygges, vil både området for hva en kan klare selv, og den nærmeste utviklingssonen utvides.
Hva bør styre vanskelighetsgraden på opplæringen?
I planleggingen av et opplæringstiltak er det viktig å gjøre seg kjent med forkunnskapene til målgruppen, slik at du kan velge hvilket nivå faginnholdet skal presenteres på, og også eventuell støtte for mer komplekse problemstillinger.
Dersom faginnholdet blir for vanskelig eller høytsvevende, vil det ligge utenfor både hva deltakerne kan mestre selv og den nærmeste utviklingssonen, og deltakeren har færre forutsetninger for å lære stoffet.
Du får hjelp til å styre vanskelighetskgraden når du bruker trekantene for læringsmål i neste kapittel.
Referanser
- Säljö, R. (2001). Læring i praksis : et sosiokulturelt perspektiv. Oslo: Cappelen akademisk
- Woolfolk, A. (2004). Pedagogisk psykologi. Trondheim: Tapir akademisk forlag.