5. Velg engasjerende metoder
Hvilke metoder egner seg for å øke læringsutbyttet?
Hvor mye tid bruker du egentlig på å reflektere over hvilken metode som er best egnet for det du skal lage opplæring om, og ikke minst for målgruppen? I mange tilfeller er det flere egnede metoder, og gjennom dette kapittelet ønsker vi å gi deg inspirasjon til noen av disse. Fra et pedagogisk perspektiv er det å kombinere metoder veldig lurt for å forsterke læringsutbyttet.
Tenk over om det er noen metoder som kan passe målgruppen din bedre enn andre, og om det er rammefaktorer som gjør at noen metoder er mer fordelaktig eller er uegnet. For eksempel tid, økonomi eller manglende (teknisk) kompetanse. Husk at det ofte er god rådgivning og teknisk bistand å finne ved Kompetanseenheten eller tilsvarende der du jobber.
Eksempler på metoder og verktøy vi bruker i dag
Eksempler på andre metoder
Tips
Det kan være lurt å foreta en liten kartlegging av deltakerne på forhånd, slik at du blir forberedt på hvem de er og hva de kan, slik at du kan foreta justeringer for å treffe målgruppen.
Dette vil også forberede deltakerne på undervisningen. Dette kan for eksempel gjøres ved å sende dem noen få spørsmål i forkant.
La designet gjøre jobben for deg
Det er viktig at et digitalt læringselement som bl.a. e-læringskurs også ser visuelt fint ut. Et kurs hvor innholdet er kjempebra, men ikke blir presentert på en god måte, vil ikke oppnå ønsket effekt.
Dagens brukere møter godt design hele tiden, og opplever de ikke samme kvaliteten på opplæringen vil du ikke klare å engasjere dem. Heldigvis trenger det ikke være vanskelig.
Noen tips på veien er
- ryddig og enkel struktur og navigering.
- visuelt konsist innhold (farger, fonter, skriftstørrelse osv)
- variasjon og god kvalitet av media.
Søk gjerne på nett for å få gode forklaringer og eksempler, eller ved å se gjennom andre kurs du har gjennomført tidligere og hatt en god opplevelse med.