Regional delstrategi for utdanning og kompetanse
Delstrategien skal bidra til at spesialisthelsetjenesten i regionen er i stand til å møte fremtidens behov for kompetanse og helsepersonell. Den består av syv satsingsområder med tilhørende tiltak.
- Alle medarbeidere har en kompetanseplan
- Arbeidsplassen er den primære arenaen for læring og utvikling
- Arbeid med utdanning og kompetanse er hensiktsmessig organisert
- Brukerne møter tjeneste med høy faglig kvalitet
Helse Sør-Øst vil:
- Sørge for at Kompetanseportalen tas i bruk for alle yrkesgrupper
- Anskaffe og implementere standardisert læringsportal og verktøy for produksjon av kurs
- Bidra til å heve medarbeidernes digitale kompetanse
- Øke bruken av medisinsk simulering i opplæring og vedlikehold av kompetanse
- Finansiere regionalt simuleringssenter
- Drifte og delta i regionale og nasjonale nettverk
- Videreutvikle organiseringen av det regionale arbeidet med utdanning og kompetanseutvikling
- Påvirke utdanningsinstitusjoner til å tilby relevante kortere etter- og videreutdanninger som bidrar til livslang læring
- Utdanningen har høy faglig kvalitet og gjennomføres effektivt
- Det er satt konkrete mål for utdanningskapasiteten
- Det gjennomføres løpende analyser av kompetanse-behovet
- Helseforetakene er attraktive arbeidsgivere
Helse Sør-Øst vil:
- Samle og dele gode tiltak for å styrke arbeidet med å rekruttere, beholde og mobilisere spesialsykepleiere
- Analysere behovet for kritisk kompetanse i et kort-, middels- og langsiktig perspektiv
- Støtte tiltak som bidrar til riktig utdanningskapasitet
- Bidra til at kapasiteten på praksisplasser benyttes i hele regionen
- Følge opp RETHOS og revisjon/utvikling av spesial-etterutdanninger for sykepleiere
- Utdanningen har høy faglig kvalitet og gjennomføres effektivt
- God kompetanse og kapasitet innen veiledning og supervisjon
- Utdanningsstillingene er tilpasset tjenestenes behov
- Regionalt utdanningssenter understøtter behovene til utdanningsvirksomhetene
Helse Sør-Øst vil:
- Delta i regionalt, interregionalt og nasjonalt arbeid som understøtter høy faglig kvalitet i utdanningen, samt bedre samordning og harmonisering
- Involvere regionale spesialitetsvise råd og helseforetakene i utredning av faglige endringer
- Følge opp endrede krav i forskrift, herunder tydeliggjøre roller/ansvar
- Videreutvikle Kompetanseportalen – LiS-modulen
- Ha regional oversikt over nåværende og fremtidig behov for legespesialister
- Støtte regionalt utdanningssenter i arbeidet med å videreutvikle utdanningene, herunder å ta i bruk alternative læringsaktiviteter
- Bemanningen blir planlagt ut fra oppgaver som skal løses, med riktig sammensetning av kompetanse og bruk av effektive team
- Lederstøtte og systemer som bidrar til utvikling og forbedring
Helse Sør-Øst vil:
- Legge til rette for at det utvikles kompetansekrav som benyttes i planlegging av bemanning og sammensetning av behandlingsteam
- Tilrettelegge for utvikling av team og trening i teamferdigheter (simulering)
- Utvikle en regional veileder og heve ansattes kompetanse innen omstillings- og forbedringsarbeid
- Øke bruken av aktivitetsstyrt bemanningsplanlegging
- Videreutvikle eksisterende personal- og ressursplanleggingssystemer
- Dele erfaringer om ulike løsninger for hensiktsmessig oppgavedeling mellom yrkesgrupper
- Årlig arrangere erfaringskonferanse for bedre rekruttering og bruk av lærlinger
- Stimulere til utviklings- og forskningsprosjekter knyttes til oppgavedeling mellom yrkesgrupper
- Kartlegge status og utvikle tiltak som bedrer bruken av arbeidstiden til leger og sykepleiere
- Gjennomføring av praksis er godt organisert – det er avsatt tid til veiledning og trening
- Lærlinger blir godt fulgt opp
- Veiledere har formell kompetanse i veiledning
- Utdannings- og veiledningsoppgaver er attraktive og har høy status
Helse Sør-Øst vil:
- Støtte prosjekter som prøver ut nye modeller for gjennomføring av praksisstudiene
- Utrede og implementere regional løsning for bedre planlegging og administrering av praksisplasser
- Evaluere bruken av insentivmidlene for økt kvalitet og kapasitet i praksisstudiene
- Sørge for at kunnskapsbaserte veiledningsmodeller er lett tilgjengelig
- Påse at antallet lærlinger øker og at utdanningsforløpene er godt organisert
- Profesjonalisere veilederfunksjonen
- Implementere resultat- og kvalitetsindikatorer for praksisstudiene, og analysere kapasitetsutnyttelse og ressursinnsats
- Årlig dele ut regional utdanningspris
- Stimulere til forskning på praksisstudier som læringsaktivitet
- Det er etablert et likeverdig gjensidig forpliktende samarbeid
- Innholdet i utdanningene dekker tjenestenes behov
- Studie-, lære-, og praksisplasser er riktig dimensjonert
Helse Sør-Øst vil:
- Etablere et nytt felles samarbeidsorgan med universiteter og høyskoler
- Understøtte det lokale samarbeidet mellom helseforetak og utdanningsinstitusjoner
- Etablere et praktisk samarbeid mellom RHF-et og utdanningsinstitusjoner som ikke er en del av Samarbeidsorganet
- Fremme gode kandidater til RETHOS-prosjektet, og etablere regionale referansegrupper
- Gi innspill om behov for endringer i utdanningenes innhold og bidra til at de ulike utdanningstilbudene (opprettelse/avvikling/lokalisering) dekker tjenestenes behov
- Ta initiativ til prosesser og dialog for å avstemme utdannings- og praksisplasser
- Fremskaffe, dele oversikt over ulike løsninger for, og stimulere til økt bruk av kombinerte stillinger
- Toppledere i helseforetakene har høy lederfaglig kompetanse
- Det er etablert systematikk for identifisering av personer med lederpotensial, utvikling av lederkandidater og eksisterende ledere
Helse Sør-Øst vil:
- Bidra i gjennomføringen av felles topplederprogram for kommune- og spesialisthelsetjenesten
- Etablere nettverk for ansvarlige for lederutvikling i helseforetakene
- Understøtte lokale lederutviklingsprogrammer
- Utrede behov for et regionalt topplederprogram
- Utvikle systematikk for identifisering og utvikling av topplederkandidater (etterfølgerplanlegging)
- Videreutvikle den regionale innsatsen i det nasjonale ledermobiliseringsprogrammet
Sist oppdatert 26.10.2022