Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

Andre tiltak

Noen tiltak har betydning for flere av innsatsområdene og beskrives samlet her.

Kompetansetjeneste for habilitering

Helse Sør Øst vurderer å omstille den regionale kompetansetjenesten for barnehabilitering slik at voksenhabilitering inkluderes og kompetansetjenesten kan ivareta hele livsløpet.

Medvirkning, opplæring og helsekompetanse

Pasient- og pårørendeopplæring skal være en integrert del av behandlingen i spesialisthelsetjenesten og skal inngå i hele pasientforløpet, tilpasset den enkeltes behov. Å styrke familien til brukere med habiliteringsbehov i et livsløpsperspektiv er av stor betydning både for pasienten og for pårørende.

I Regional utviklingsplan 2040 for Helse Sør-Øst er det et uttalt mål å styrke pasienters og pårørendes helsekompetanse og involvering. Fagplanen må innenfor hvert innsatsområde følge opp disse prioriteringene når det gjelder pasienter og pårørende som er i kontakt med habiliteringstjenesten. Det kan være behov for egne tiltak for å sikre likeverdig helsehjelp til pasienter og pårørende med minoritetsspråklig bakgrunn.

Forskning og tjenesteutvikling

I følge Regional utviklingsplan 2040 er habilitering et område hvor det kan være nødvendig å gjennomføre dedikerte satsninger på forskning.

Helse Sør-Øst RHF bør styrke satsingen på forskning, fag- og tjenesteutvikling innen innsatsområdene i fagplanen, blant annet gjennom målrettede utlysninger.

I fagplanen for psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling er ett av tiltakene: Utarbeide en plan for forskning og gjennomføring av prosjekter innen området nevroutviklingsforstyrrelser og samtidige psykiske lidelser og/eller rusmiddelproblemer. Habiliteringstjenestene må involveres i gjennomføringen av dette tiltaket.

Sist oppdatert 14.09.2023