Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Innsatsområde i fagplan for habilitering

6. Følgetilstander hos voksne

Enkelte følgetilstander av medfødte og tidlig ervervede skader/sykdommer i nervesystemet og muskelsykdommer kan medføre behov for spesialisert og tverrfaglig kompetanse, og har dermed rett til helsehjelp både fra habiliteringstjenesten og andre avdelinger i sykehuset.

Voksne pasienter som omfattes av dette innsatsområdet kan ha cerebral parese, multifunksjonshemming, nevromuskulære sykdommer, progredierende lidelser etc. Mange av pasientene har flere samtidige følgetilstander og kan ha vansker med å gi uttrykk for plagene på grunn av kommunikasjonsvansker.

Mange av pasientene har som regel hatt oppfølging i habiliteringstjenesten for barn og unge og i somatisk barneavdeling. At systematisk oppfølging endres og i noen tilfeller faller bort i overgangen fra ungdom til voksen, er godt dokumentert.

Mål:

1. Voksne med følgetilstander etter medfødte og tidlig ervervede skader/sykdommer får tilstrekkelig helsehjelp i spesialisthelsetjenesten.
  2. Ansvars- og oppgavedeling mellom HAVO og andre avdelinger i spesialisthelsetjenesten er avklart og det er gode rutiner for samarbeid.

Tiltak:

Helse Sør-Øst RHF gir et mandat til en arbeidsgruppe som skal definere hvilke pasienter og følgetilstander spesialisthelsetjenesten har ansvar for og hvilken rolle habiliteringstjenesten for voksne bør ha i utredning og behandling.

Sist oppdatert 30.04.2024