– Kan revolusjonere sondebruken i hele verden

En nyutviklet ernæringspumpe gjør at pasienter med ernæringssonde kan få naturlig moset mat, i stedet for syntetisk sondemat. Det betyr en ny og bedre hverdag for sondebrukere.

Publisert 06.12.2016

​Mange sondebrukere sliter med dårlig toleranse av syntetisk sondemat. I tillegg er det dyrt. Dagens pris på sondeernæring er på 100-200.000 kroner per bruker per år, men kan ofte komme opp i over 400.000 kroner ved spesialdietter.

– Dette er et svært spennende prosjekt som kan revolusjonere sondebruken i hele verden. Ikke bare kan det få store økonomiske konsekvenser for samfunnet fordi man slipper å kjøpe dyr, kommersiell sondemat. Det betyr også at mange pasienter kan få en betydelig bedre hverdag, sier overlege ved barnesenteret ved Sykehuset i Vestfold, Svend Andersen.

Oppskrift fra et menyhefte

Sondematen man tilbys i dag er svært ensidig og man gir samme type mat til frokost som til middag.

– Det fleste av oss ville vegre seg for kjøttkaker til frokost. Sondemat har reddet livet til svært mange pasienter som før hadde store spisevansker. Tiden er nå overmoden for å ta skrittet videre og tilby variert kost etter eget ønske, mener Andersen.

Den nyutviklede ernæringspumpen er blitt til i et samarbeid mellom Matiias AS og Sykehuset i Vestfold. Pumpen fungerer ved at den administrerer hjemmelaget moset mat gjennom sonden og inn i magesekken via en sonde på magen. I prosjektet kunne brukerne eller hjelperne velge oppskrift fra et menyhefte, i framtiden kan de velge fritt fra et uendelig variert matfat.

50 måltider

Prosjektgruppen ved Sykehuset i Vestfold ble opprettet i november 2013, bestående av LIS-lege Thorleif Hoff, diabetessykepleier Signe Aasnæs Kjær, pediatrisk sykepleier Hilde Holmsen og overlege Svend Andersen. Den kliniske uttestingen startet i 2014. Siden den gang har 14 voksne brukere testet 50 måltider hver med pumpen. Utprøvingen har vært vellykket.

– Det viser seg at flere av brukerne tåler vanlig moset mat mye bedre enn sondemat. Noen opplever også at de føler seg mer våkne, andre mener de har fått bedre farge i ansiktet, sier Andersen.

Brukerne som har testet pumpen forteller dessuten om en helt annen opplevelse av måltidet.

– Kulturen rundt måltidet blir annerledes. Ernæringspumpen gjør det mulig for brukerne å få den samme maten som resten av familien spiser, og man sitter gjerne sammen rundt bordet i stedet for å få sin egen mat hengt opp på et stativ. Det gjør at man tenker annerledes om måltidet, og brukerne kan glede seg til mat når duften fra matlagingen kommer. Dessuten trenger man ikke ta med seg mat hvis man skal på besøk eller ut på reise. Det handler om å normalisere livet til mennesker med et handikap.

Ny forskning

Erfaringene fra testpersonene og helsepersonell skal nå brukes til å videreutvikle pumpen. Den skal optimaliseres før den kan sendes ut på markedet. Utviklingen av pumpen åpner også for ny og spennende forskning. Blant annet om forskjeller i toleranse for flere typer sondemat. Det er foreløpig forsket sørgelig lite på ernæring til denne gruppen brukere.

– Utprøvingen avdekket en rekke overraskende forskjeller som vi må finne mer ut av, sier overlege Svend Andersen. Studien gikk kun over et par uker, og langtidsdata er viktig for sikrere data og vurdering av pumpens robusthet og brukernes ernæringsstatus. Men viktigst av alt – pumpen har ført til sondebrukere kan få en ny og bedre hverdag.

Tittel: Overlege pediatri

Arbeidssted: Sykehuset i Vestfold

Innovasjonsmeritter: Dette er hans første innovasjonsprosjekt. Andersen har 17 års klinisk erfaring med brukere med magesonde.

Ved å samarbeide med næringslivet har helsesektoren mulighet til å utvikle produkter, tjenester og løsninger som gir økt effektivitet og kvalitet. Under vignetten "Innovatøren" presenterer vi utvalgte personer i Helse Sør-Øst som jobber med ulike innovasjonsprosjekter.