Byggestart for Drammen sykehus

Dette er en gledens dag for pasienter, pårørende og ansatte i Vestre Viken, sa administrerende direktør Cathrine M. Lofthus i Helse Sør-Øst RHF i forbindelse med markering av byggestart for nye Drammen sykehus mandag.

Publisert 15.10.2019
Sist oppdatert 09.08.2022
Bent Høie og Cathrine Lofthus

- Det er krevende å planlegge nye sykehusbygg – og det har vært ekstra krevende her; til og med geologien har vært lite samarbeidsvillig. Det har gjort at planleggingsprosessen har tatt lang tid, men nå står vi her på tomten og skal gå løs på byggearbeidet.

- Vi har endt opp med en flott beliggenhet for det nye sykehuset med flott utsikt mot fjorden og byen. Som alle andre sektorer må vi tenke smartere og grønnere. Et viktig bidrag her er at sykehuset ligger nesten på perrongen på jernbanestasjonen, det gjør det lettere for både pasienter og ansatte å komme seg til og fra.

Det var stort frammøte på markeringen hvor helseminister Bent Høie, administrerende direktør Cathrine M. Lofthus i Helse Sør-Øst RHF, styreleder Torbjørn Almlid og administrerende direktør Lisbeth Sommervoll i Vestre Viken HF, leder for brukerutvalget i Vestre Viken HF, Torill Krogsund og prosjektdirektør Dag Bøhler fra Sykehusbygg HF holdt tale.

Helseminister Bent Høie klippet snoren og åpnet byggeplassen, mens Cathrine M. Lofthus startet opp gravemaskinen og tok det første gravetaket på tomten.