Fastlege anbefaler sykehusenes nettsider

– Mange pasienter søker etter diagnoser og behandlinger på nett. Behovet for gode nettsider som er kvalitetssikret av helsepersonell er derfor stort. Jeg vil anbefale pasientene mine å bruke nettsidene til sykehusene, sier fastlege Steffen Krogh Vadseth.

Publisert 17.01.2017
Bilde av fastlege

​Alle landets sykehus fikk i løpet av 2016 nye nettsider. Der er det nå enkelt å finne informasjon om hva som skjer før, under og etter behandling. Alt innholdet er kvalitetssikret av helsepersonell og på et språk folk flest forstår.

– Jeg gir det meste av informasjonen muntlig til pasientene mine. Men når de ber om det, eller har behov for mye informasjon, får de med seg papirutskrifter, forteller Steffen Krogh Vadseth.

Gir trygghet til pasientene

Fastlegen fra Steinkjer mener det er en fordel å kunne skrive ut denne informasjonen fra sykehusets nettsider.

– Da er jeg trygg på at pasientene mine får god og brukervennlig informasjon som er kvalitetssikret av helsepersonell. Nettsidene er et supert tilbud til pasientene, sier fastlegen fra Steinkjer.

Googler seg redde

Krogh Vadseth anslår dessuten at så mange som en fjerdedel av pasientene hans har søkt på nett om hva som feiler dem før de ankommer legekontoret.
– Det er mange som googler seg redde. En må være kritisk til det en finner på nettet. Hvis en finner god informasjon er det bra, men sider som inneholder personlige meninger, slik som blogger, er ikke til å stole på. Jeg kommer med stor sannsynlighet til å anbefale pasientene mine å bruke sykehusenes nettsider fremover, konkluderer fastlegen.

Flere behandlinger kommer

Fremover kommer sykehusene til å jobbe med å få på plass enda flere behandlingsbeskrivelser på nettsidene sine. Om du ikke finner en behandling beskrevet på nettsidene, betyr det altså ikke at sykehuset ikke tilbyr den.

Lenke til våre behandlingssteder