Felles løft for pasienters stemme i helsetjenesten
Pasientenes erfaringer er avgjørende for å forbedre helsetjenester. Nå går helseforetakene og de private ideelle sykehusene i Helse Sør-Øst sammen om en felles standard for pasienterfaringsmålinger.

Når vi lytter til pasientene, kan vi gi bedre omsorg, oppdage forbedringsmuligheter og øke kvaliteten på tjenestene.
– Pasientenes erfaringer står sentralt, og det har lenge vært behov for en felles løsning for pasienterfaringsmålinger (PREM) i Helse Sør-Øst, sier Knut Even Lindsjørn, direktør for samhandling og brukermedvirkning.
Utvikler felles spørreskjema
I februar 2025 ble det opprettet et regionalt fagnettverk som skal sikre en enhetlig tilnærming til pasientundersøkelser. Nettverket består av én representanter fra hvert helseforetak og sykehus, samt brukerutvalg, ungdomsråd og konserntillitsvalgte.
Det regionale fagnettverket skal lage felles retningslinjer for pasientundersøkelser og utvikle et felles spørreskjema. I tillegg skal de sikre at resultatene brukes aktivt i forbedringsarbeid. Pasientene vil få SMS med spørsmål om sine erfaringer etter deres kontaktpunkt eller konsultasjon med sykehuset. Dette vil gi sykehusene verdifull innsikt, slik at de kan forbedre tjenestene der det trengs mest.
Bidrar til bedre helsetjenester
Tom Nekstad, medlem av regionalt brukerutvalg i Helse Sør-Øst, er svært positiv til en enhetlig tilnærming til pasienterfaringer i spesialisthelsetjenesten. Han viser til at pasienter og pårørende kan oppleve kontakten med helsevesenet som alt fra sømløst og fantastisk, til en traumatiserende opplevelse.
– Erfaringene er viktige i forbedringsarbeid og bidrar til enda bedre helsetjenester. Et samkjørt spørreskjema i region Sør-Øst vil i tillegg bidra til å avdekke uønsket variasjon mellom fagområder og sykehus. Jeg gleder jeg over dette tiltaket på vegne av de pasienter og pårørende jeg representerer som medlem av regionalt brukerutvalg i Helse Sør-Øst, og jeg ser frem til å se resultatet av dette arbeidet, sier Nekstad.