Forflytningsvinge – tre hjelpemidler i ett

Etter 35 år som ergoterapeut vet Unn Svarverud at hjelpemidler må være enkle og lett tilgjengelige om pasientene skal benytte seg av dem. En ung kvinnes ønske om å flytte seg selv fra rullestol til seng førte til at hun tok saken i egne hender. Unn Svarverud på Sunnaas sykehus er månedens innovatør i Helse Sør-Øst.

Publisert 01.03.2018

Bilde av månedens innovatør
Månedens innovatør, Unn Svarverud

Trygg forflytning er viktig for mennesker som bruker rullestol. Et fall eller sår kan forverre helsetilstanden og i verste fall føre til lange sykehusopphold. En rullestolbruker kan trenge opp mot tre hjelpemidler for å flytte seg trygt - et forflytningsbrett, en glatt duk (slide) og en hjulbeskytter.

Unn Svarverud er kjent på Sunnaas sykehus som en løsningsorient og praktisk anlagt dame. At det nettopp var henne som sydde, klippet, sagde og limte en prototype på det som har fått navnet forflytningsvinge, er ingen overraskelse for dem som kjenner henne. - Møbelsnekringen i praksisperioden på 80-tallet har vist seg nyttig mange ganger, ler hun.

Må det være så komplisert?

Det hele startet da en ung kvinne med ryggmargsskade var innlagt på Sunnaas sykehus. Hun hadde trykksår på en sitteknute, men selv om såret var lite, ville det ikke gro. Hver gang hun flyttet seg sidelengs mellom sengen og rullestolen, åpnet såret seg igjen.

- Kvinnen hadde et sterkt ønske om å kunne flytte seg uten hjelp, forklarer Svarverud. Hun prøvde tilgjengelige hjelpemidler, men det var tungvint og lite praktisk for henne. Det ble mange hjelpemidler å holde styr på og tidvis svært frustrerende.

Tre i én

Da fikk Svarverud idéen om å lage en tilpasset variant. Målet var å lage noe som var lite og lett å ta med i stolen, uten løse deler og som var enkelt og intuitivt å bruke. Hun brukte materialer hun hadde for hånden. - Man prøver, tester, justerer og prøver på nytt, helt man blir fornøyd, sier hun.

Resultat ble en forflytningsvinge, et enkelt hjelpemiddel som kombinerer de tre vanlige forflytningshjelpemidlene. Det er et stabilt brett med en vinge i bøybart materiale som beskytter hjulene. Den glatte overflaten gjør det lettere å skli over fra for eksempel rullestolen til sengen. Flere pasienter har prøvd produktet på Sunnaas sykehus og tilbakemeldingene er lovende - det er enkelt å ha med seg i stolen, det er lett å forstå hvordan vingen skal brukes og mange klarer å bruke den, selv med lite håndfunksjon.

Illustrasjon

Fra idé til produkt

Prosjektet er tildelt innovasjonsmidler fra Helse Sør-Øst. Nå arbeides det med å få på plass samarbeidsavtaler med produsent og leverandør av hjelpemidler. Svarverud håper forflytningsvingen snart blir tilgjengelig for flere pasienter.

Arbeidssted: Sunnaas sykehus HF

Stilling: Spesialergoterapeut