En omfattende endring i
organisering og styring av spesialisthelsetjenesten vil innebære en betydelig
risiko for økte kostnader og redusert effektivitet, samt for redusert styring i
en omstillingsfase. Det er heller ikke slik at det blant de ulike
modellalternativer som drøftes fremstår organisatoriske løsninger som åpenbart
er bedre enn dagens. Alternativene vil etter Helse Sør-Øst RHFs mening være
klart dårligere enn dagens modell.
Medvirkning videreutviklet
Systemet for medvirkning fra
brukere og ansatte er videreutviklet i den nåværende styringsmodellen. Dagens
organisering gir et godt grunnlag for ytterligere styrking av dette. I
utvalgets arbeid er medvirkningsperspektivet i liten grad drøftet og de
sentraliserte styringsmodellene som utvalget har utredet fremstår som svake når
det gjelder brukere og ansattes medvirkning.
Det regionaliserte helsevesen
har vært førende for organiseringen av spesialisthelsetjenesten siden midt på
1970-tallet. Gjennom sykehusreformen ble regionsperspektivet forsterket. Helse
Sør-Øst RHF mener at en videreføring av dette er svært viktig også i den videre
utviklingen av spesialisthelsetjenesten. Dette vil gi det beste utgangspunktet
for å sikre legitimitet for beslutninger, effektive tjenester, god samhandling
og medvirkning.
Det er Helse Sør-Øst RHFs
oppfatning at dersom man velger å endre dagens organisering med fire regioner,
er den logiske løsningen å velge en nasjonal modell.
Fraråder oppdeling av Helse
Sør-Øst
Helse Sør-Øst RHF vil også på det sterkeste fraråde en oppdeling av Helse
Sør-Øst i to eller flere regioner. Helse Sør-Øst RHF slutter seg til de
argumenter som fremføres fra utvalgets flertall for å beholde dagens
regioninndeling.
Helse Sør-Øst RHF vil
understreke at dagens regionstruktur med fire regionale helseforetak bygger på
en god logikk i forhold til pasientstrømmer og arbeidsdeling mellom
sykehus/helseforetak. Hver helseregion må ha et regionsykehus som ivaretar
hoveddelen av den mer krevende pasientbehandlingen, noe som også er også
understreket i Nasjonal helse- og sykehusplan. Hoveddelen av pasientstrømmene
går mellom regionsykehuset og de øvrige helseforetakene i regionen. Dette fordi
det er behov for løpende styring av funksjonsdeling og tilhørende
pasientstrømmer mellom sykehus/helseforetak og mellom
helseforetak og regionsykehus.
Helse Sør-Øst RHF vil særlig
understreke de uheldige effektene en eventuell deling av Helse Sør-Øst vil ha
når det gjelder ressursutnyttelse, styringsstruktur, IKT-utvikling og
forvaltning av eksisterende løsninger, prioritering og finansiering av større
byggeprosjekter, samt knyttet til administrativ effektivitet.
Selvstendige rettssubjekter
Når det gjelder spørsmålet om
hvor vidt helseforetakene bør videreføres som selvstendige rettssubjekter eller
være en del av det regionale helseforetaket, beskrives dette i modell D, som
har tilslutning fra halvparten av utvalgets medlemmer. Dette alternativet vil
føre departementet nærmere beslutninger knyttet til sykehusdriften.
Helse Sør-Øst RHF ser betydelige
utfordringer med modell D slik denne er beskrevet. Modellen fremstår som en
sentralisering av ansvar og beslutningsmyndighet og kan heller svekke de ulike
beslutningsnivåenes legitimitet i befolkningen. De lokale styrene bidrar til
lokal forankring og legitimitet i beslutningsprosessene, samt at de ansatte
sikres medvirkning gjennom styrerepresentasjon.
Helse Sør-Øst RHF mener også, i
likhet med et mindretall i utvalget, at det er viktig å opprettholde skillet
mellom “sørge for”-ansvaret og det operative driftsansvaret i sektoren.
Kostnadsdekkende husleie
Helse Sør-Øst RHF støtter
flertallets anbefaling om å innføre en modell med kostnadsdekkende husleie.
Helse Sør-Øst RHF mener det er nødvendig å utrede nærmere hvilke
organisatoriske løsninger som må etableres for å få en ordning med
kostnadsdekkende husleie til å fungere etter intensjonene.
Helse Sør-Øst RHF vil videre
understreke at en annen organisering av eiendomsområde enn dagens må underbygge
det helhetlige ansvaret eier av helseforetakene har i forhold til å sikre
midler til drift og til finansiering av investeringer i hele
helseforetaksgruppen. Dette innebærer at organisatoriske løsninger med flere
eiere, eller med en eierstruktur som ikke er i samsvar med ansvaret for
spesialisthelsetjenesten for øvrig, etter Helse Sør-Øst RHFs oppfatning, ikke
er egnede løsninger.»
Les mer om styresak 026-2017
Fakta
Et offentlig utvalg ledet av
Stener Kvinnsland, leverte «NOU 2016: 25 Organisering og styring av
spesialisthelsetjenesten. Hvordan bør statens eierskap innrettes framover?» til
Helse- og omsorgsministeren den 1. desember 2016. Utvalget skulle blant annet
vurdere følgende alternativer:
a) Avvikling av de regionale
helseforetakene og ha færre helseforetak enn i dag direkte underlagt
departementet
b) Opprettelse av et eget
direktorat til erstatning for de regionale helseforetakene
c) Opprettelse av et nasjonalt
helseforetak til erstatning for de regionale helseforetakene
d) Eventuelle andre modeller for
organisering av spesialisthelsetjenesten
Utvalget skulle også vurdere
inndelingen i helseregioner og antall helseforetak i lys av de alternative
modellene, samt eierskapet til og forvaltningen av bygg.