Intensiv innsats for å få ventetidene ned
For mange pasienter venter på helsehjelp. Økt aktivitet i poliklinikker ved sykehusene og mer bruk av private leverandører skal få ventetidene ytterligere ned.

Så langt i år har ikke ventetidene gått ned så raskt som planlagt. I januar var gjennomsnittlig ventetid for påstartet helsehjelp 72 dager. Dette er tiden fra sykehuset har mottatt en pasienthenvisning til helsehjelpen er påbegynt. Det gjøres en stor innsats i helseforetak og sykehus for å redusere ventetidene, men utviklingen så langt i år er likevel ikke tilfredsstillende.
Intensiverer innsatsen
Helse Sør-Øst har nå gitt helseforetakene i oppdrag å få kontroll på ventetidene innen 1. juni i år.

– Pasientene skal ikke vente unødig lenge på behandling. Vi intensiverer nå innsatsen markant innenfor alle områder, sier administrerende direktør Terje Rootwelt i Helse Sør-Øst RHF.
I et ekstraordinært styremøte 25. februar ba styret i Helse Sør-Øst helseforetakene om å øke innsatsen betydelig og umiddelbart. Målet er gjennomsnittlig ventetid i juni 2025 på samme nivå som eller lavere enn i juni 2019. I praksis betyr det i snitt 61 dager eller kortere.
Se oppdaterte ventetider i Helse Sør-Øst
Slik skal ventetidene ned
Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre stiller strenge krav om at målsettingen i Ventetidsløftet oppnås. I et foretaksmøte 19. februar ga han helseforetakene et forsterket oppdrag som innebærer:
- Økt bruk av private leverandører. Eksisterende avtaler med private skal utnyttes i større grad eller utvides, og nye avtaler skal inngås raskt der det er behov / har størst effekt
- Utstrakt bruk av kvelds- og helgepoliklinikker der ansatte får tilbud om å jobbe mer
- Økt bruk av avtalespesialister
- Samarbeid på tvers av helseforetak og sykehus for å utnytte all tilgjengelig kapasitet
Tiltakene vil vare så lenge som nødvendig for å nå styringsmålene i juni i år.
Bidrar med delfinansiering
Et viktig virkemiddel for å få ventetidene ned er å utnytte avtaler med private leverandører fullt ut. Helse Sør-Øst RHF vil gjennomføre nye og utvidete kjøp av eksterne helsetjenester for å understøtte arbeidet i helseforetakene.
I tillegg blir det gitt økonomisk støtte til økt poliklinisk aktivitet ved våre helseforetak og sykehus. Disse kostnadene dekkes av Helse Sør-Øst RHFs budsjett.
Alle områder styrkes
Innsatsen skal intensiveres på alle områder. De største utfordringene er innen somatikk, hvor øyesykdommer, øre-nese-hals lidelser, ortopedi, plastikkirurgi og urologi har blant de lengste ventetidene.
Det er også behov for å styrke innsatsen innen psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB). Antall pasienter som har ventet over 30 dager på oppstart av helsehjelpen ligger i dag over nivået for 2019. Disse områdene er fortsatt høyt prioritert.
I tillegg skal helseforetakene jobbe videre med langsiktige tiltak. Bedre arbeids- og oppgavedeling, innføring av teknologi og digitale løsninger, mer digital hjemmeoppfølging og behovsstyrt poliklinikk viser gode resultater ved flere helseforetak.
– For å oppfylle Ventetidsløftet, må vi trekke i samme retning og brette opp ermene. Vi er nødt til å bruke alle verktøyene vi har tilgjengelig. God involvering lokalt og bredt samarbeid på tvers er avgjørende for å lykkes, sier Rootwelt.