De regionale helseforetakene har sagt ja til en ny
driftsavtale for ambulanseflytjenesten. Avtalen er forhandlet frem av
Luftambulansetjenesten HF gjennom en omfattende anbudskonkurranse der både
kvalitet og pris ble vurdert. Tildelingen gjøres med forbehold om at de
administrerende direktørene får fullmakt om finansiering fra sine respektive
styrer.
Mer moderne kortbanefly
Avtalen betyr at de snart ti år gamle ambulanseflyene, som
årlig flyr om lag 9000 pasienter til og fra norske sykehus, byttes med helt nye
fly. Kortbaneflyene er av typen Beechcraft King Air 250. De er en
videreutvikling av dagens ambulansefly, Beechcraft King Air 200. De nye har mer
effektive motorer, er noe raskere og har ny, moderne cockpit. Flyene leveres
med nytt navigasjons- og innflygningsutstyr som gir økt sikkerhet for pasienter
og mannskap.
–Vi har stort fokus på sikkerhet i tjenesten i dag og med
dette utstyret om bord blir den enda bedre, sier administrerende direktør i
Luftambulansetjenesten HF, Øyvind Juell.
Jetfly inn i flåten
En annen forbedring er at ambulanseflyflåten forsterkes med
et jetfly. Det er av typen Cessna Citiation Latitude, som er et raskt,
mellomstort jetfly. Det har stor kabin, stor lasteevne og lang rekkevidde.
Jet-en skal stasjoneres på Gardermoen og er, i likhet med resten av
ambulanseflyene, en nasjonal ressurs.
– Jetflyet skal frakte pasienter som trenger mye tungt og
plasskrevende utstyr og flere behandlere med seg til og fra de store
sykehusene. Det er for eksempel barn i kuvøse eller pasienter som må
holdes kunstig i live. Rekkevidde og fart betyr også at vi kan fly pasienter
fra Svalbard direkte til sykehus i hele Norge ved spesielle hendelser, sier
medisinsk rådgiver i Luftambulansetjenesten HF, Pål Madsen.
Les mer på Luftambulansetjenesten nettsider