- For at legene
skal kunne oppnå kompetansen i læringsmålene, er det opplagt at helseforetakene
må styrke arbeidet med veiledning og supervisjon i betydelig grad, sier
administrerende direktør Cathrine M. Lofthus. Hun sier videre at det helt klart
blir krevende for helseforetakene å innføre den nye ordningen og at det må
settes av nok tid til å planlegge og gjennomføre utdanningsløpene. Det kommer
til å ta tid å innføre alle de gode intensjonene i utdanningen.
Helseregionene,
ved de fire administrerende direktørene, besluttet allerede i 2017 at
prosedyrelistene og de obligatoriske kursene skal ivaretas i ny utdanning.
Anbefalt antall gjennomførte læringsaktiviteter (prosedyrelister) og dagens
obligatoriske kurs skal ligge til grunn for helseforetakenes arbeid med ny
utdanning. Legene skal dermed ikke bare gjennomføre prosedyrelisten, - det skal
også vurderes om de har oppnådd kompetansen.
- I ny ordning
vektlegges veiledning og oppfølging. Utdanningen er forskriftsfestet gjennom
læringsmål, og praktiske læringsmål kan ikke godkjennes uten at en veileder går
god for at kompetansen er nådd. Dette vil sikre legenes kompetanse, avslutter
Cathrine M. Lofthus