Stor markering for nytt sykehus i Drammen

«Tusen takk for en flott innsats. Uten dere hadde ikke dette vært mulig å gjennomføre». Det sa prosjektdirektør Arnstein Hodne til over 1000 mennesker som hadde møtt opp for å markere tett bygg for nytt sykehus i Drammen.

Publisert 07.09.2023
En gruppe mennesker i gule vester
Hele byggeplassen samlet for markering 7. september

– Det å gjennomføre et slikt byggeprosjekt er et stort teamarbeid, sa prosjektdirektøren videre i sin tale. I dag er det i første rekke dere som har stått ute i all slags vær som skal hedres og feires. Uansett om det har vært oversvømmelse på tomten, regn og snø, kald vind eller solskinn, så har dere stilt opp og utført arbeidet under åpen himmel, forteller Arnstein Hodne.

Resultatet av innsatsen er 122 000 kvadratmeter med sykehusareal. Teknisk sett er bygget helt tett senere i høst. I de to poliklinikkbyggene er 95% av byggearbeidene ferdig, og det er startet innkjøring av tekniske systemer og snart starter utstyrsleveranser. I behandlingsbygget og sengebygget har innredningsarbeidet kommet godt i gang. Samtidig er etablering av bærende konstruksjoner for adkomstbygg og bygg for psykisk helsevern og rus fullført. Nå vil det meste av gjenstående arbeider skje på innsiden av bygget, med innredningsarbeider, installasjon av tekniske systemer og utstyr.

«Tusen takk, dette ville ikke vært mulig uten dere»

Den store milepælen ble markert midt på byggeplassen foran sykehuset, med grillmat til alle. Over 1000 personer var samlet til fest: Entreprenører, leverandører, prosjektorganisasjonen inkludert rådgivere og arkitekter og mottaksprosjektet. Markeringen hadde til hensikt å takke alle som har gjort en innsats for å bygge det nye sykehuset. Administrerende direktør i Helse Sør-Øst RH, Terje Rootwelt og administrerende direktør i Vestre Viken HF, Lisbeth Sommervoll var også til stede under markeringen for å takke alle for innsatsen.

En gruppe mennesker som poserer for et bilde
Arnstein Hodne, Lisbeth Sommervoll og Terje Rootwelt på markeringen

Om to år skal sykehuset være i full drift. Det blir et arbeidssted for tusenvis av ansatte og et områdesykehus for omkring en halv million innbyggere:

– Dette er et sted hvor pasienter kommer for helsehjelp, med sine håp, frykt og sorg. Det er her babyer blir født, og hvor folk mottar de beste helsetjenestene vi kan tilby. Vi takker dere for deres bidrag så langt og ønsker dere alt godt videre i dette viktige prosjektet sa Terje Rootwelt, administrerende direktør i Helse Sør-Øst RHF.

– Dette vil være et sykehus for fremtiden, som vil legge til rette for integrert, sikker og bærekraftig pasientbehandling. Jeg vil takke dere alle for hardt arbeid over en lang periode. Dere har alle gjort en flott jobb! Takk til hver og en av dere som har bidratt til dette, sa Lisbeth Sommervoll, administrerende direktør i Vestre Viken HF.

Hva ligger bak den store milepælen?

Det er lagt inn en enorm innsats fra byggestart i 2019 og frem til i dag, blant annet:

• Gjennomført 2,4 millioner arbeidstimer

• 5370 mennesker fra 860 forskjellige selskaper har vært registrert på byggeplassen

• Boret 100 000 meter med stålrør og stålkjernepeler

• 2 251 prefabrikkerte elementer installert