Tid for influensavaksine i sykehusene

Vinteren er influensasesong. — Vi vil sterkt oppfordre alle ansatte i sykehusene som har pasientkontakt til å ta influensavaksine, sier viseadministrerende direktør i Helse Sør-Øst RHF Jan Frich.

Publisert 28.11.2022
Sist oppdatert 12.01.2023
Jan Frich bak kontorpult
Mange av medieoppslagene om vaksine er knyttet til fjerde dose av covind-19-vaksine. Denne er viktig for utsatte grupper, men i disse førjulsukene vil vi minne om at det er viktig at flest mulige sykehusansatte tar den ordinære influensavaksinen.

— Vaksinen har selvfølgelig fordeler for den enkelte, som slipper å bli syk eller slipper unna med milde symptomer. Men det viktige er at en høy vaksinasjonsrate gir en robust helsetjeneste med lavere fravær gjennom vinteren, sier Frich.

Mål: 75 prosent vaksinerte blant ​helsepersonell

Det er for tidlig å si noe om andelen vaksinerte i de ulike helseforetakene så langt, vi har ikke fasiten før det oppsummeres i februar på nyåret. Vi vet at alle sykehus er i gang med eller er delvis ferdige med vaksinering av helsepersonell. Alle har sentralisert vaksinering, men mange har også kollegabasert vaksinering ute i avdelingene.

Helseforetakene har frist på å rapportere inn til Helse Sør-Øst innen februar 2023.

— Vi har et mål om dekningsgrad på 75%, og det ser vi på som realistisk. Og så håper vi at noen av helseforetakene våre klarer å oppnå en vaksinasjonsdekning godt over dette målet, sier Jan Frich.