Buss for trikk Rikshospitalet

Fra mandag 16. september blir det buss for trikk mellom Rikshospitalet og John Collets Plass for linjene 17 og 18. Perioden med buss for trikk varer til midten av januar. Da vil ny endeholdeplass for trikken åpne i Gaustadalléen.

Publisert 13.09.2024
En blå buss på gaten
Mellom Rikshospitalet og John Collets Plass blir det i en periode buss for trikk. Foto: Ruter As / Nucleus AS, Øyvind Ganesh Eknes

Når det nye Rikshospitalet står ferdig i 2031 vil sykehuset ha en ny holdeplass for trikken, og det vil være nye bygg der dagens holdeplass ligger. I anleggsperioden vil trikk 17 og 18 ha endeholdeplass ved dagens trikkestopp i Gaustadalléen.

Det må utføres sporarbeider for at trikkene skal kunne snu i Gaustadalléen. Arbeidet vil ta ca 3,5 måneder, og i mellomtiden blir det buss for trikk mellom Rikshospitalet og John Collets plass.

John Collets plass er valgt fordi det der er den nødvendige infrastruktur for at trikk og buss kan snu.

Det er Ruter AS som organiserer buss for trikk. Dere vil finne en oversikt over holdeplasser på deres nettside her Presserom | Ruter.

Ruter har oppdaterte tidtabeller i rutesøkefunksjonen på deres nettside og app.

På Rikshospitalet får bussen holdeplass for avstigning ved hovedinngangen. Holdeplass for påstigning blir rett nord for rundkjøringen, der også buss 40 stopper.