Vi bruker informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for at nettsidene våre skal fungere.
Les mer om våre informasjonskapsler
Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
Gå til forsiden helse-sorost.no

Informasjonsmøte om utstyrsanskaffelser til to megaprosjekter

8. april inviteres utstyrsleverandører til møte om anskaffelser til de to store sykehusprosjektene i Oslo, Nye Aker sykehus og Nye Rikshospitalet. – Om kort tid lyses de første konkurransene ut, og vi vil gi leverandørmarkedet informasjon om utstyrsanskaffelsene til de nye megaprosjektene i sin helhet, sier prosjektsjef utstyr Elisabeth Gudmundsen i prosjektorganisasjonen til Helse Sør-Øst (HSØ PO).

Publisert 19.03.2025
Sist oppdatert 10.04.2025
En gruppe mennesker som går rundt en stor bygning

Informasjonsmøtet er nå gjennomført. Takk for godt oppmøte og gode diskusjoner. Her kan du se presentasjonen fra møtet

Evt. spørsmål kan rettes til hso.prosjektorganisasjon@sykehusbygg.no

 

 

Prosjektorganisasjon for Nye Rikshospitalet og Nye Aker er byggherre på vegne av Helse Sør-Øst for utbyggingen av de to nye sykehusene.

- Nye Aker og Nye Rikshospitalet bygges i parallell. Anskaffelse av funksjonsutstyr skal så fremt det er mulig, gjennomføres i fellesskap for de to prosjektene, sier Gudmundsen.

Standardisert og enhetlig utstyrspark på tvers av sykehusene vil gjøre det enklere for helsepersonell og teknisk personale i Oslo universitetssykehus (OUS). Det er OUS som tar over driften av de to sykehusene når de står klare i 2031.

Stort volum

Utstyrsprogrammet for Oslo-sykehusene skiller seg ut fra tilsvarende anskaffelsesprogrammer.

- Leverandørindustrien må være klar over det store volumet. Vi skal kjøpe inn utstyr til to megaprosjekter samtidig. OUS har også en rekke regionale og nasjonale funksjoner. Det innebærer en høy grad av spesialisert utstyr også, sier Gudmundsen.

Utstyrsprogrammet ønsker tidlig involvering av leverandørene.

- Dette er både stort og komplekst. Derfor er det viktig for oss å være tidlig ute for å gi markedet forutsigbarhet i hva som skal anskaffes, tidslinje og krav. Med informasjonsmøtet ønsker vi først og fremst gi leverandørene oversikt, sier Gudmundsen.

Utstyrsprogrammet omfatter det som kalles funksjonsutstyr. Det er medisinsk teknisk utstyr, grunnutrustning og møbler/løst inventar. Utstyret anskaffes hovedsakelig mellom 2026 og 2030. Planlegging av utstyrsbehovet har fulgt byggeprosjektet siden starten gjennom forprosjekt, funksjonsprosjekt og nå i gjennomføringsfasen. Hele veien har det vært tett involvering med helsepersonell og teknisk personale i OUS.

Ønsker godt samarbeid med leverandørene

- Funksjonsutstyret er sentrale elementer i et sykehus, og Oslo universitetssykehus har en helt klar ambisjon om at det skal bidra til at organisasjonen når sine overordnede mål innen pasientbehandling, undervisning og forskning, sier områdeleder utstyr Ellinor Festø Bilet i Nye Rikshospitalet.

Nye Aker sykehus og Nye Rikshospitalet består av flere sykehusbygg og ulike grensesnitt. Utstyrsanskaffelsene er organisert i to prosjekt, som følger de samme overordnede føringene.

- Grunnprinsippet er at vi skal anskaffe velprøvd og robust teknologi der leverandøren må kunne dokumentere vellykkede leveranser og installasjoner. Samtidig er det utstyrsområder som er så spesialiserte at det vil kreve et tettere utviklingsløp med leverandørene. Uansett anskaffelsesform er god kommunikasjon og tett samarbeid mellom partene en forutsetning for suksess i gjennomføringen, sier områdeleder utstyr Ingeborg Sand i Nye Aker sykehus.

Aller først vil altså prosjektorganisasjonen invitere leverandør til et informasjonsmøte 8. april i NHOs møtesenter i Oslo. Klikk her for påmelding og nærmere informasjon.