Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
logo Helse Sør-Øst

Skap læring som engasjerer

4. Lag gode læringsmål

Vi setter mål for våre læringstiltak slik at vi kan være sikre på at målgruppen øker sin kompetanse og kan endre sin adferd.

Hvilke læringsmål skal kursdeltakeren oppnå? 

Når vi planlegger læring, må målformuleringene sees i sammenheng med behovet. Læringsmålene må være så konkrete som mulig.

Det er viktigst å beskrive hva som skal være læringsutbyttet etter fullført læringstiltak, enn å beskrive hva deltakeren skal gjøre gjennom opplæringstiltaket.

Effektmål henger sammen med  hensikten med opplæringen og hvilket behov den skal løse.

Vi lager altså opplæring av en grunn.

Grunnen kan være at vi ønsker forbedring av noe vi alt gjør, eller vi skal gjøre noe helt nytt.

Nå er du inne i den Pedagogiske veilederen. Hensikten med den er at medarbeidere som har ansvar for opplæring og gir opplæring gjør dette på en så god måte at de som får opplæring kan tilegne seg kunnskap, holdninger og ferdigheter - altså disse tre andre typene læringsmål.

Effektmål bør være tydelig definert og knyttet til overordnede formål med opplæringen og må måles over tid.

Effektmål er viktig for å evaluere om opplæringen fungerer.

Et læringsmål forteller hva deltakerne skal kunne tenke, gjøre eller føle etter å ha fullført opplæringen.

Et læringsmål kan svare på spørsmål som

  • Hva har jeg lært når tiltaket er ferdig? (tenke)
  • Hvor godt skal jeg ha lært dette? (analysere)
  • I hvilken grad er jeg blitt påvirket av det jeg har lært slik at jeg ønsker å endre adferd? (føle)
  • I hvilken arbeidssituasjon skal jeg kunne bruke det jeg har lært? (gjøre)
Illustrasjon av en person som har lært noe nytt, han er glad og til høyre for ham er det en målskive med piler som har truffet blink
Gode læringsmål hjelper deg å lage god undervisning, og de som lærer vil kunne smykke seg med ny kunnskap.

Noen læringsmål er overordnede. Et overordnet læringsmål kan ha flere underordnede læringsmål.  Et godt formulert læringsmål gjør det mye enklere å foreta gode valg for innhold og form i utviklingen av læringstiltak.

Læringsmål må kunne måles

I tillegg til det overordnede effektmålet, som beskriver hensikten med læringsaktiviteten, benytter vi tre typer læringsmål for å beskrive læringsutbyttet: 

  1. Kunnskapsmål
  2. Ferdighetsmål
  3. Holdningsmål

Kunnskapsmål

Kunnskapsmålene forteller hva deltakerne skal kjenne til, forstå eller vite etter opplæringen.

Kunnskapsmål er ofte de enkleste å starte med. De brukes til å beskrive teoretisk og informativ kunnskap. For å formulere kunnskapsmål bruker vi verb som beskriver kognitive prosesser. Passende verb kan være forstå, gjenkjenne, vite eller har fått innsikt i noe. Her er noen eksempler med mål i stigende vanskelighetsgrad. Det første målet har lav kognitiv kompleksitet, og det siste høy. Kompleksiteten avgjøres av hvilket verb du velger å bruke:

  • Deltakeren kjenner til relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
  • Deltakeren vet hva de fag- og yrkesetiske problemstillingene omfatter.
  • Deltakeren forstår hva de fag- og yrkesetiske problemstillingene omfatter.
  • Deltakeren kan utlede hvilke konsekvenser de fag- og yrkesetiske problem-stillingene kan få.
En pyramide som illustrerer Blooms klassifisering av nivåer for kunnskapsmål. Viser verb i seks nivåer fra lav til høy kompleksitet: Huske;Forstå;Anvende;Analysere;Syntetisere;Evaluere
Blooms taksonomi: En klassifisering av nivåer for kunnskapsmål som kan brukes som hjelp til å utforme læringsmål av ulik kompleksitet.

Ferdighetsmål

Et ferdighetsmål forteller hva deltakerne skal kunne gjøre etter opplæringen. Ofte er det evnen til å gjøre noe nytt eller gjøre noe på en bedre måte enn før.  

Her skal verbet definere den adferden det er ønskelig at deltakerne skal endre eller utvikle. Ord for å formulere et ferdighetsmål kan være mestre, trene på, bruke eller handle. Legg også merke til at verbene indikerer vanskelighetsgraden. Justere er et forholdsvis lavt krav, mens beherske er et høyt krav: 

  • Deltakeren kan gjenkjenne korrekt praksis. 
  • Deltakeren kan bruke faglige kunnskaper på praktiske og teoretiske problemstillinger. 
  • Deltakeren kan ta beslutninger og utføre jobben sin på en faglig forsvarlig måte. 
  • Deltakeren kan mestre relevante faglige verktøy og teknikker. 
En pyramide som illustrerer Simpsons klassifisering av nivåer for ferdighetsmål. Viser verb i seks nivåer fra lav til høy kompleksitet: Bevissthet;Koordinering;Ferdighet;Refleksjon;Verdi;Mestring
Simpsons taksonomi: En klassifisering av nivåer for ferdighetsmål som kan brukes som hjelp til å utforme læringsmål av ulik kompleksitet.

Holdningsmål

Holdningsmålene forteller hvilke holdninger eller motivasjon det er ønskelig at deltakerne skal ha. Holdningsmål er ofte de vanskeligste å , da de fordrer at deltakerne i en del tilfeller skal endre sin oppfatning eller sine verdier.  

Målene er også utfordrende å måle. Vi bruker ofte holdningsmål for å beskrive økt motivasjon eller positiv adferd. Tenk på at holdningsmålet skal beskrive hvordan deltakerne skal praktisere sitt yrke. Vi bruker ord som se verdi i, tolerere, respektere og være følsom for. Her følger noen forslag til generelle beskrivelser av holdningsmål: 

  • Deltakeren aksepterer instruksen. 
  • Deltakeren kan identifisere seg med og verdsetter de verdiene som ligger til grunn for opplæringen. 
  • Deltakeren kan utvikle og forandre faglige tema gjennom samhandling med andre fra fagområdet.  
  • Deltakeren tar ansvar for rollen.
En pyramide som illustrerer Kratwohls klassifisering av nivåer for holdningsmål. Viser verb i seks nivåer fra lav til høy kompleksitet: Akseptere;Verdsette;Utvise;Organisere;Karakterisere;Internalisere
Kratwohls taksonomi: En klassifisering av nivåer for holdningsmål som kan brukes som hjelp til å utforme læringsmål av ulik kompleksitet.

Tenk deg at du skal lage et opplæringstiltak hvor effektmålet er å redusere smitte.

Tegning av tre personer i smittevernutstyr som desinfiserer
Har du kontroll på forskjellen på læringsmål og effektmål?

Det foreligger en rapport som viser at en av årsakene til forhøyet smitte, er at håndhygienen ikke alltid utføres i henhold til regler og rutiner. Målgruppen for opplæringen er alle helsearbeidere.

Effektmål: Redusere smitte.
Målgruppe: Helsearbeidere.

Overordnet læringsmål: Deltakeren forstår viktigheten av riktig håndhygiene og kan følge regler og rutiner for håndhygiene.

Kunnskapsmål

Deltakeren 

  • vet forskjell på håndvask og hånddesinfeksjon
  • vet hvordan korrekt håndvask og hånddesinfeksjon utføres
  • kan reglene og rutinene for håndhygiene
  • forstår viktigheten av korrekt håndhygiene og konsekvensene av å slurve
Ferdighetsmål

 Deltakeren kan utføre

  • korrekt håndvask og korrekt hånddesinfeksjon
  • de forskjellige bevegelsene og korrekt rekkefølge på håndvask og hånddesinfeksjon
Holdningsmål

Deltakeren

  • er motivert til å utføre riktig håndhygiene
  • er innforstått med sitt ansvar i smittevernsrutinene i Helse Sør-Øst

Tenk deg at du skal lage et opplæringstiltak for voksne syklister om trafikksikkerhet for å redusere antall sykkelulykker i trafikken. Du begynner med læringsmålene.

Tegning av person på sykkel som er i ferd med å velte
Som ivrig syklist har du ofte erfart farlige situasjoner i trafikken - hvordan kan du bruke den erfaringen for å lage gode læringsmål?

Effektmålet blir altså å redusere antall sykkelulykker i trafikken. Hva vil du sette opp som læringsmål?

Da tar du utgangspunkt i målgruppens læringsbehov

  1. Hvorfor oppstår det farlige situasjoner?
  2. Hvem er involvert når det oppstår farlige situasjoner?
  3. Er det mangel på kunnskap om trafikkreglene?
  4. Er det manglende holdninger?
  5. Er det heller at de ikke klarer å overføre trafikkregler og holdninger til situasjoner som oppstår i trafikken?

Dersom du ikke vet svarene på dette, kan det være hensiktsmessig å foreta en undersøkelse for å kartlegge behovet.

Her er et eksempel på hvordan læringsmålene kan formuleres, gitt at læringsbehovet handler om alle de tre mulige årsakene.

Effektmål

Redusere antall sykkelulykker.

Overordnet læringsmål

Deltakeren kan ferdes trygt og hensynsfullt som syklist i trafikken fordi de har lært trafikkreglene.

Kunnskapsmål

Deltakeren kan trafikkreglene som gjelder for ferdsel med sykkel i trafikken.

Holdningsmål

Deltakeren er motivert til å følge trafikkreglene.

Ferdighetsmål

Deltakeren kan følge trafikkreglene i trafikken.

Tips

Når du jobber med læringsmål, er det hensiktsmessig å bryte ned målene du har formulert. Da blir det enklere å lage et læringstiltak som treffer på behovet.

Start med effektmålet: Hva skal tiltaket bidra til i praksis? Hvilket problem skal tiltaket løse?

Fra dette målet kan du formulere konkrete læringsmål: Hva må deltakerne lære og erfare for å nå effektmålet? Det henger sammen med hva de kan fra før, altså læringsbehovet. Litt forenklet kan vi si at tiltaket skal fylle gapet mellom effektmål og læringsbehov. 

 

Sist oppdatert 28.08.2024