Vi bruker informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for at nettsidene våre skal fungere.
Les mer om våre informasjonskapsler
Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.
Gå til forsiden helse-sorost.no

Utdanning

Utdanning av helsepersonell i spesialisthelsetjenesten omfatter grunnutdanning, videre- og etterutdanning, turnustjeneste og spesialistutdanning. Vi gir praksis til alle disse utdanningene. I tillegg driver vi omfattende kompetanseutvikling av egne ansatte.

Helse Sør-Øst driver kompetanseutvikling på svært mange områder. For å sikre riktig kompetanse og tilstrekkelig antall helsepersonell i helsetjenesten, både på kort og lengre sikt, har vi et utstrakt samarbeid med utdanningsinstitusjonene om

  • Kompetanseheving av egne medarbeidere
  • Utdanning av helsepersonell i praksis ved våre sykehus

Regional delstrategi for utdanning og kompetanse​

Fremtidens behov for helsepersonell må løses gjennom en kombinasjon av økt utdanningskapasitet, og ved å se på hvordan oppgavene løses og hvem som løser dem.
Arbeidet med å følge opp den nye delstrategien konkretiseres i tiltak som virker positivt for å rekruttere og beholde personell​.

Utdanning av helsepersonell er en av fire lovfestede hovedoppgaver for helseforetakene (Spesialisthelsetjenesteloven §§ 3-5, 3-8). Utdanning er også hjemlet i Helseforetaksloven §§ 1 og 2. For de regionale helseforetakene er det fastsatt vedtekter og instrukser som skal forankre ansvar for forskning og utdanning av helsepersonell, samt regulere samarbeidet mellom de regionale helseforetakene, universiteter og høgskoler (samarbeidsorgan og rammeavtaler).

Grunnutdanning av helsepersonell skjer ved både videregående skoler, høgskoler og universiteter. Praksisdelen av grunnutdanningen skjer i helseforetakene. Universitetssykehusene har et særskilt ansvar for utdanning og har et tett samarbeid med de medisinske fakultetene ved universiteter som har legeutdanning.

Helsepersonell med utdanning fra videregående opplæring har krav om o år i lære før de kan gå opp til fagprøve og få fagbrev innenfor sitt område.

Helseforetakene har lærlinger blant annet innenfor fagområdene:

  • helsefag
  • ambulansefag
  • helsesekretærfag
  • portørfag
  • institusjonskokkfag
  • IKT-fag
  • logistikkfag
  • elektrofag

​​Studenter og samarbeidende utdanningsinstitusjoner opplever at praksisstudiene har varierende kvalitet. Tilbakemeldinger fra studenter og utdanningsinstitusjoner viser at det er behov for å legge til rette for en enhetlig organisering av praksisstudier i helseforetakene i regionen, slik at man sikrer kvalitet under praksisstudiene. For å bedre kvaliteten og få en mer ensartet gjennomføring av praksisstudiene for bachelorstudentene i regionen, gjennomfører Helse Sør-Øst RHF (HSØ), 3 ulike helseforetak, 2 universiteter, 1 høyskole og Norsk Sykepleierforbund (NSF) felles prosjekt.

Praksisprosjektet har utarbeidet en retningslinje med vedlegg for veiledningsmodeller, ansvarsforhold/ rollebeskrivelser og læringsaktiviteter (se vedlegg 1,2,3,4). 
 
Denne administrative retningslinjen gir en anbefaling til hvordan praksisstudiene bør organiseres og gjennomføres i HSØ, slik at man sikrer høy faglig kvalitet, samt bidrar til at studenten oppnår planlagt læringsutbytte.
 
Tilrettelegging for økt veilederkompetanse, avsatt tid til veiledning og tydeliggjøring av roller, ansvar og oppgaver vil bidra til bedre praksisstudier. En tydeligere og forutsigbar organisering av praksisstudiene og en prioritering av utdanningsoppgaven, vil kunne bidra til at veilederrollen blir en attraktiv karrierevei slik at viktig kompetanse beholdes i helseforetakene. 
 
Prosjektet bidrar blant annet til å synliggjøre hvordan en tydelig prioritering av de eksisterende ressursene som brukes på veiledning kan organiseres på en måte hvor de gir størst effekt. Helseforetakene bruker allerede betydelige ressurser på ivaretakelsen av studenter, intensjonen er å beskrive hvordan dette bør organiseres innenfor noen rammer som lar seg gjennomføre. 
 
Prosjektet foregår ved helseforetakene Vestre Viken HF, Sørlandet sykehus HF og Sykehuset Østfold HF. Samarbeidende universiteter og høyskoler er Universitetet i Agder, Universitetet i Sørøst Norge og Høyskolen i Østfold. ​Retningslinjen prøves først ut på 5 mottaksavdelinger med sykepleierstudenter i hvert av de tre helseforetakene. Sykepleierutdanningen er den gruppen med mest praksis i spesialisthelsetjenesten og flest med praksisstudenter, men prosjektet anbefaler også implementering av retningslinjen til alle utdanninger med praksis i spesialisthelsetjenesten i regionen.
 

Retningslinjer

 

Gå til denne siden for å lese mer om oppgavedeling:
God bruk av personell og kompetanse  - Helse Sør-Øst RHF

Siden er under oppdateirng.

Ferdigutdannet helsepersonell kan spesialisere seg innen ulike spesialiteter. Spesialistutdanning kan påbegynnes etter autorisasjon, og den må gjennomføres i henhold til gjeldende regelverk. Regelverket og retningslinjene for spesialistutdanning og godkjenning utarbeides av Helsedirektoratet i samarbeid med de relevante fagmiljøene. Regelverket knyttet til spesialistutdanning og godkjenning vedtas av departementet i siste instans.

Videre- og etterutdanning er viktig for at helsepersonell underveis i karrieren både skal kunne oppdatere seg faglig og kunne utvide sin kompetanse. Ofte foregår videre- og etterutdanning som ledd i et arbeidsgiver-/arbeidstakerforhold. Videreutdanning tilbys ved fagskoler, høgskoler (både ordinære og oppdragsfinansierte studier) og universiteter, og studentene har da gjerne helseforetakene både som praksisarena og arbeidsplass. Legespesialistutdanningen er knyttet til helseforetak og kommunene.

Lederutvikling i Helse Sør-Øst

Helse Sør-Øst RHF har et regionalt ansvar for topplederutvikling, ledermobilisering og et nettverk for lederutviklere. I tillegg samarbeider vi med de andre helseregionene og Kommunenes Sentralforbund (KS) om nasjonalt topplederprogram for kommune- og spesialisthelsetjenesten.  

Toppledersatsningen, har som mål å mobilisere toppledergruppene ved å styrke deres kompetanser, ferdigheter og nettverk, slik at vi øker kraften i å levere på våre strategier og mål. Vi arbeider gjennom ulike læringsarenaer for å øke kompetansen, mobilisere lederne og styrke relasjoner og ledernettverk på tvers av helseforetakene. Dette bidrar til å bygge en felles kultur for ledelse, fundamentert i våre verdier.

Ledermobiliseringsprogrammet gjennomføres både lokalt, av det enkelte sykehus, og sentralt, gjennom en to dagers samling. Formålet er å sikre rekruttering til ledergjerningen i Helse Sør-Øst og skape en sterk lederpipeline.

I tillegg har vi etablert et regionalt nettverk for lederutviklere. Hensikten er å dele erfaringer og kompetanse på tvers av helseforetakene, slik at vi sammen skaper mer verdi gjennom å utvikle ledere som skaper resultater.

Det nasjonale topplederprogrammet for kommune- og spesialisthelsetjenesten har et særlig fokus på samarbeid mellom spesialisthelsetjenesten og kommunene. Dette er avgjørende for å utvikle helhetlige pasientforløp og styrke samhandlingen i helsetjenesten. Programmet gjennomføres årlig med 40 deltakere fra de to sektorene. Helse Sør-Øst RHF har 8 av de 20 plassene fra spesialisthelsetjenesten.

Samvalg er en prosess der du sammen med pasient kommer frem til og tar beslutninger om undersøkelses- og behandlingsmetoder.

 

Norge står overfor en demografisk utfordring med en aldrende befolkning. Dette vil føre til at behovet for helse- og omsorgstjenester øker. For Helse Sør-Øst er det derfor viktig å implementere strategier som ikke bare øker tilgangen på personell og kompetanse, men som bidrar til å støtte evnen til omstilling og effektivisering.

Når du skal bygge undervisning, snekre en presentasjon eller skru sammen digitale læringsressurser, bruk denne veilederen slik at du sikrer kvaliteten og når målene med opplæringen.

Læringsportalen

Kompetanseutvikling er viktig i en organisasjon som Helse Sør-Øst med nærmere 
80 000 medarbeidere. Læringsportalen er en felles plattform for utvikling og administrasjon av e-læringskurs, kunnskapstester, elektroniske sjekklister og klasseromskurs. Alle gjennomføringer dokumenteres, og ledere og opplæringsansvarlige kan ta ut rapporter.

Leger i spesialisering (LIS)

Spesialistutdanningen for leger omfatter praktisk tjeneste, teoretisk undervisning og andre læringsaktiviteter i minst seks og et halvt år etter tildel autorisasjon eller lisens. Første del av ny spesialistudanning for leger, LIS1 ble iverksatt 1. mars 2017. Ledige LIS1-stillinger utlyses vår og høst via helsedirektoratet. Tjenesten for LIS1 varer i 18 måneder, hvorav 12 åneder skal tilbringes på sykehus og seks måneder i kommunehelsetjenesten/distriktstjeneste.
Les mer
Illustrasjon

Aktuelt

  • Tre leger står rundt en pasient sin seng
    31. mars 2025
    Betydelig økning i antall LIS1-stillinger

    De siste årene har det vært en betydelig økning i antallet LIS1-stillinger i Helse Sør-Øst. På fire år har antall stillinger økt med 30 prosent. Samtidig med økningen i antallet stillinger jobber utdanningsvirksomhetene kontinuerlig med å forbedre utdanningen for legene.

  • En lege som sjekker en pasients tenner
    27. februar 2025
    Felles opplæring for å forebygge vold og trusler mot medarbeidere

    Opplæringsprogrammet MAP somatikk er utarbeidet på oppdrag fra HR-direktørene i helseforetakene i Helse Sør-Øst. Det er et viktig tiltak for å forebygge vold og trusler.

  • LIS 2/3 Ali Raza Naqvi
    13. februar 2025
    Pediatri er det mest varierte faget

    - Jeg tror ikke folk vet hvor spennende pediatri (barnemedisin) er. Pediatri er en blanding av alle fagfelt innenfor indremedisin, nevrologi, nyfødt og intensiv, sier lege i spesialisering Ali Raza Naqvi i barne- og ungdomsklinikken.  

Sist oppdatert 28.10.2024