Hvor kan jeg finne mer informasjon om planene for Nye Rikshospitalet?
I tillegg til dette området på Helse Sør-Øst RHF sine hjemmesider kan du finne informasjon:
Hvordan vil naboer bli informert om arbeider som pågår eller kommer?
Prosjektet vil legge til rette for en god informasjonsflyt mot naboer og andre berørte i området, dette er tenkt å gjøres gjennom:
- Prosjektside: Nettsiden for prosjektet vil oppdateres jevnlig under prosjektperioden. Her vil man kunne lese om fremdrift, hvilke områder som berøres, planlagte informasjonsmøter og relevante dokumenter.
- Direkte naboinformasjon: Det vil sendes ut informasjon til berørte naboer på SMS og e-post i forbindelse med anleggsarbeider i forkant av anleggsoppstart, oppstart av sprening og tilsvarende arbeider.
- Åpne informasjonsmøter: Hvert halvår vil prosjektet arrangere åpne informasjonsmøter for nabo og andre interessenter. Her vil det være mulig å komme med spørsmål og innspill, og få svar fra prosjektorganisasjonen. Invitasjon til møtene deles på prosjektets hjememside og distribueres i tillegg etter beste evne til nære naboer.
- Elektronisk nyhetsbrev: Månedelig vil det sendes ut et digitalt nyhetsbrev til påmeldte abonnenter med siste nytt om prosjektet. Påmelding vil kunne gjøres via de åpne informasjonsmøtene og via nettsiden.
Hvilken innvirkning vil anleggsfasen ha for naboer og andre som ferdes langs- og gjennom området hvor det skal bygges nye sykehusbygninger?
Fagrapporten Anleggsfasen inneholder beskrivelse av hvordan anleggstrafikken skal gjennomføres for de ulike rigg- og anleggsområdene. Det er i tillegg laget egne kart og beskrivelser for hvordan myke trafikanter skal sikres og hvor de skal bevege seg i de ulike fasene av anleggsarbeidet. I tillegg er det vist hvordan brakkerigger kan plasseres for minst mulig sjenering for omkringliggende bebyggelse.
Hvordan blir trafikken i området ivaretatt gjennom anleggsperioden?
I fagrapporten Anleggsfasen er det beskrevet hvordan trafikken inkludert myke trafikanter, er planlagt ivaretatt i perioden.
Vil ambulansetrafikken påvirke boligområdene i anleggsperioden?
Det foreligger ingen planer om alternativ ambulanseadkomst gjennom boligområdene nord for Gaustad sykehus.
Som del av Nye Rikshospitalet skal det etableres en sekundær enveiskjørt ambulanseadkomst til akuttmottaket fra avkjøringsrampen fra Ring 3. Denne muligheten kan brukes i akutte situasjoenr der det ikke er tilstrekkelig fremkommenlighet via hovedatkomsten i Klaus Torgårds vei, som er stipulert å være opptil 30 ambulanser fordelt over døgnet. Det framgår av reguleringsbestemmelsene av adkomstveien bare skal brukes av ambulanser i akutte situasjoner.
Hvordan vil prosjektet ta hensyn til støy i forbindelse med byggearbeidene?
Støynivået vil overvåkes ved bruk av støymålere der det er nødvendig, og prosjektet har en rekke tiltak for å minimere plagegraden av støy for beboere og pasienter. Ettersom Gaustad er et sykehus, er det ikke tillatt med støyende arbeid på nattestid anleggsperioden.
I fagrapporten Anleggsfasen belyses en tematisk plan for avbøtende og kompenserende tiltak for konsekvenser i anelggsperioden.
Hva er rokadeprosjektet?
Etablering av Nye Rikshospitalet medfører at deler av eksisterende bygningsmasse må rives for å gi plass til nye bygg og tilrettelegge for god lofistikk i sykehuset. Dette gjelder i hovedsak en fløy (bygg C1) ved nytt hovedinngangsparti, samt mindre deler av to andre fløyer (pavilijonger bygg B og D). Etablering av arealer for virksomheten som må flytte ut av de eksisterende byggene, og organisert som et rokadeprosjekt. Her kan du lese mer om rokadeprosjektet
HVORDAN PÅVIRKER NYE BYGG NABOLAGET?
Hvordan vil det se ut når Nye Rikshospitalet er ferdig?
Her kan du se illustrasjoner og skissefilm som viser hvordan det kan se ut når det nye sykehuset er ferdig.
Figuren under viser hovedgrepet for utbyggingen og hva som er ny bebyggelse. I prosjektets forprosjektrapport fra 2022 finnes utdypende informasjon om planene for Nye Rikshospitalet.

Vil det bli mye støy fra helikoptertrafikken til det nye sykehuset?
Støy er utredet som en del av konsekvensutredningen og utredningen er dokumentert i fagrapporten Støy fra helikoptertrafikk.
De nasjonale retningslinjene stiller krav om maksimalt 10 støyhendelser som overskrider 80 dB på nattestid. I støyutredningen er det gjort beregninger som tilsier at grenseverdiene som er gitt av de nasjonale retningslinjene overholdes med god margin, men at det likevel kan oppstå støysjenans som følge av høye støynivåer ved overflyvning med de nye redningshelikoptrene. Det er vurdert at det i snitt vil være 1 støyhendelse per natt. Ikke alle disse vil ha støynivå som overskrider kravet til maksimalt 80 dB. På dagtid er det beregnet at færre enn 6-7 støyhendelser vil overskride grenseveriden på 80 dB.